De'ale scolii

Despre bloggerii germani si de ce se simt ei neglijati

La palatul Friedrichstadt din Berlin a avut loc zilele acestea cea mai mare conferinta a bloggerilor germani, asa-numita Re:Publica. In Germania exista in jur de 500 000 de bloggeri care isi exprima viziunea asupra vietii si politicii. Zacharias Zacharakis explica de ce parerile bloggerilor germani nu au o rezonanta mai puternica in spatiul public.

De ce au bloggerii germani impresia că nu-i asculta, sau, mai precis, ca nu-i citeste nimeni ? Participantii la conferinta Re:Publica ne-au sugerat ei insisi cateva posibile raspunsuri: fie din cauza mentalitatii germanilor, fie din lipsa de timp... Redactarea blogurilor este o activitate foarte solicitanta din acest punct de vedere, iar oamenii trebuie mai intai sa descopere posibilitatile pe care le ofera un blog.

Bloggerii activi trebuie sa admita faptul ca in Germania, blogurile nu joaca un rol important in dezbaterile politice sau sociale. Studiul sociologului american John Kelly confirma acest lucru si releva ca unul din motivele pentru care bloggerii germani nu se fac auziti, este pentru ca acestia prefera sa atace mass-media, in loc sa scrie articole proprii.

Jurnalistul Stefan Niggemeier este unul din autorii unui astfel de blog, critic la adresa mass-media. Cine cauta informatii exclusive, afirma el, le gaseste în blogurile oamenilor de stiinta sau ale expertilor din diferite domenii:

"Cred ca sunt numerosi cei care, fara a fi jurnalisti de profesie, scriu in blogurile lor lucruri interesante din domeniul lor de activitate." Dar si aici pot apărea probleme deoarece blogurile critice sunt un act de curaj.

Organizatorul conferintei Re:Publica, Markus Beckedahl, este autorul blogului netzpolitik.org, distins cu numeroase premii. Multi din colegii lui au avut insa probleme cu justitia, care dorea inchiderea blogurilor. Beckedahl afirma:

“In Germania, multi nu indraznesc sa isi exprime criticile deoarece se tem ca nu mai gasesc de lucru. Daca iti spui opiniile critice cu numele adevarat si candidezi apoi pentru un post la o banca, de exemplu, e posibil sa nu primesti slujba pentru simplul motiv ca tocmai ai criticat acea banca pe blog".

Beckedahl spera insa ca blogurile vor capata importanta in cultura politica a Germaniei, dupa modelul SUA, unde multi oamenii tin cont si de ce au scris alti oameni pe blogurile lor.
"Si mie mi-au trebuit ani de zile sa acumulez experienta", marturiseste Beckedahl, continuand : "Am facut tot felul de experimente cu blogul meu, reusind să-mi construiesc, cu anii, o reputatie in acest domeniu. Cand esti tanar, nu ai nimic de pierdut. Astfel incat esti liber sa te "joci" cu aceste instrumente tehnologice noi si sa iti exprimi in continuare opinia".

Campanii non-profit